کتاب فست فود

کتاب راهنمای جامع راه اندازی و مدیریت فست فود

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

فضای بی اعتمادی به موسسات مالی غیر مجاز و هجوم برای خارج کردن سپرده ها، منجر به رونق بخشی بازار مسکن

تداوم فضای بی اعتمادی به موسسات مالی غیر مجاز و هجوم مردم برای خارج کردن سپرده ها، منجر به رونق بخشی به بازار مسکن خواهد شد.


اگر به زانو درآوردن موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برای تن دادن به چارچوب نظارتی بانک مرکزی با بخشنامه و دستورالعمل غیرممکن نباشد، کاری بسیار دشوار است و احتمالاً تنها و سریعترین نیرویی که میتواند این موسسات را زمینگیر کند، همان چیزیست که قدرت و جسارت کاذب در نافرمانی از سیاستهای پولی و مالی بانک مرکزی را به این موسسات داده است و آن چیزی نیست جز سیل انبوه سپرده گذاران.

به هر دلیلی که باشد، بی اعتمادی مشتریان و هجوم سپرده گذاران هر نهاد مالی اعم از مجاز و غیر مجاز، برای خروج آنی سرمایه، لاجرم به اختلال عملکرد عادی و بعضاً مرگ اقتصادی این نهادهای اقتصادی منجر میشود.

در شرایطی که لازمه هر تحرک اقتصادیِ معناداری در کشور، تزریق سرمایه بوده و زمانی که قفل شدن سرمایه مردم در موسسات غیرمجاز که سودهای وسوسه برانگیزشان، انگیزه هر گونه فعالیت اقتصادی را از بازیگران اقتصادی صلب میکند و با در نظر گرفتن مقاومت و سرپیچی این موسسات به فعالیت تحت چتر نظارتی بانک مرکزی، احتمالاً آشفته شدن بازار این موسسات با اهرم قدرت سرمایه گذارانشان، تا جایی که به فضای عمومی اعتماد به نظام اقتصادی کشور لطمه نزند، نه تنها برای بانک مرکزی آزار دهنده نبوده، بلکه مطلوب هم هست. چرا که سرمایه هایی که موفق به خروج از این موسسات میشوند، راه خود را به سوی سرمایه گذاریهای امن تر و به تعبیری شش دانگ تر میگشایند.


ادامه مطلب در شماره دهم (تیرماه ۱۳۹۶) ماهنامه سوق


سوق: ماهنامه ویژه مجتمع های تجاری و صنعت خرده فروشی در ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه دانش گستران پریزاد

بازی خوانی رخدادهای اخیر موسسات مالی و اعتباری/ رابطه بانک مرکزی با این رخدادها

بازی خوانی رخدادهای اخیر موسسات مالی و اعتباری/ رابطه بانک مرکزی با این رخدادها


به صورت فرضی موسسه مالی اعتباری را تصور کنید که سالهاست با اخذ مجوز تاسیس از نهادی به جز بانک مرکزی (اعم از وزارت تعاون و...) در حال فعالیت بوده و مهمترین مرجعی که خود را متعهد به پاسخگویی و تامین رضایت آن میداند، سهامداران خود میباشد. طبعا از آنجا که مهمترین وظیفه مدیران چنین شخصیت های حقوقی، حداکثرسازی ثروت سهامدارانِ خود میباشد، چندان دور از ذهن نیست که در مواردی دست به اقدامات پر ریسک و در عین حال پرمنفعتی نیز بزنند.

در ابعاد خُرد و با گسترهِ محدود مشتریان، شاید هر اقدام و سیاستی از جانب یک بنگاه اقتصادی با هر ریسکی، قانوناً و منطقاً پذیرفته باشد.

حال تصور کنیم که توفیق چنین نهادِ اقتصادی، منجر به جذب انبوه مشتریان شده و گسترهِ فعالیت آن را به تدریج، از محدوده ای کوچک به ابعاد ملی بکشاند؛ طبعاً در چنین شرایطی آداب و اسباب نظارت بر عملکرد یک نهاد اقتصادی از حوزه اراده و اختیار سهامداران فراتر رفته و به دلیل آثاری که تصمیمات و عملکرد چنین بنگاه های اقتصادی در نظم پولی و مالی اقتصاد کشور از خود بر جای میگذارند، پای ارگانهای نظارتی دیگری همچون بانک مرکزی به صحنه عملکرد آنها باز خواهد شد.

از یک سوی موسسات مالی و اعتباریِ به تعبیری موفق را داریم که مایل و راغب به فعالیت، تحت مقررات دست و پا گیر بانک مرکزی (به تعبیر چنین موسساتی) نبوده و حاضر نیستند زیر چتر بانک مرکزی قرار بگیرند؛ چرا که نخستین اثر مستقیم چنین اتفاقی، کنترل ریسک فعالیتهای اقتصادی این موسسات خواهد بود که توفیق گذشته خود را مدیونِ بی پروایی های پیشین خود هستند و از سویِ دیگر، نظارت بانک مرکزی به معنای وارد شدن پارامترهای ملی دیگری در کنترل و تعدیلِ تصمیمات چنین موسساتی، فراتر از سود و ثروت سهامداران قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، بانک مرکزی که وظیفه حفظ ثبات پولی و مالی را در ابعاد ملی به دوش میکشد، به محض اینکه شاهد خودنمایی چنین بنگاههای اقتصادی در ابعاد ملی شود، وارد میدان شده و تلاش میکند که این بازیگران یاغی اقتصاد را به هر ترفندی، وادار به تن دادن به مقررات خود کند.


ادامه مطلب در شماره دهم (تیرماه ۱۳۹۶) ماهنامه سوق


سوق: ماهنامه ویژه مجتمع های تجاری و صنعت خرده فروشی در ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه دانش گستران پریزاد