تداوم فضای بی اعتمادی به موسسات مالی غیر مجاز و هجوم مردم برای خارج کردن سپرده ها، منجر به رونق بخشی به بازار مسکن خواهد شد.


اگر به زانو درآوردن موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برای تن دادن به چارچوب نظارتی بانک مرکزی با بخشنامه و دستورالعمل غیرممکن نباشد، کاری بسیار دشوار است و احتمالاً تنها و سریعترین نیرویی که میتواند این موسسات را زمینگیر کند، همان چیزیست که قدرت و جسارت کاذب در نافرمانی از سیاستهای پولی و مالی بانک مرکزی را به این موسسات داده است و آن چیزی نیست جز سیل انبوه سپرده گذاران.

به هر دلیلی که باشد، بی اعتمادی مشتریان و هجوم سپرده گذاران هر نهاد مالی اعم از مجاز و غیر مجاز، برای خروج آنی سرمایه، لاجرم به اختلال عملکرد عادی و بعضاً مرگ اقتصادی این نهادهای اقتصادی منجر میشود.

در شرایطی که لازمه هر تحرک اقتصادیِ معناداری در کشور، تزریق سرمایه بوده و زمانی که قفل شدن سرمایه مردم در موسسات غیرمجاز که سودهای وسوسه برانگیزشان، انگیزه هر گونه فعالیت اقتصادی را از بازیگران اقتصادی صلب میکند و با در نظر گرفتن مقاومت و سرپیچی این موسسات به فعالیت تحت چتر نظارتی بانک مرکزی، احتمالاً آشفته شدن بازار این موسسات با اهرم قدرت سرمایه گذارانشان، تا جایی که به فضای عمومی اعتماد به نظام اقتصادی کشور لطمه نزند، نه تنها برای بانک مرکزی آزار دهنده نبوده، بلکه مطلوب هم هست. چرا که سرمایه هایی که موفق به خروج از این موسسات میشوند، راه خود را به سوی سرمایه گذاریهای امن تر و به تعبیری شش دانگ تر میگشایند.


ادامه مطلب در شماره دهم (تیرماه ۱۳۹۶) ماهنامه سوق


سوق: ماهنامه ویژه مجتمع های تجاری و صنعت خرده فروشی در ایران